
Yleistä
Tuotteita ja palveluja on valtavasti tarjolla internetissä ja eri toimipaikoissa. Asiakkaalta menee paljon aikaa ostopäätösten tekemiseen ja tietojen hakemiseen. Tuote-esittelyissä tiedot ovat usein puutteellisia, voidaan kertoa hyvät puolet ja huonoista puolista ei välttämättä saa tietoa muuten kuin ”puolueettomien”, jos yleensä ovat puolueettomia, arviointien kautta.
Jos olisi tiiviitä hakemistoja, joissa olisi alekkain tai rinnatusten eri vaihtoehtoja toimittajista, hinnoista, ominaisuuksista, se helpottaisi ja nopeuttaisi ostopäätösten tekemisessä. Myös samankaltaisista hyödykkeistä pitäisi olla ominaisuusluettelot, joista on hyvä tehdä vertailuja. Jos olisi vielä älykkäitä ohjelmistoja, joissa annetaan hyödykkeen nimi, jonka jälkeen tulisi ominaisuusvalintoja, selostuksineen ja merkityksineen. Ja kun asiakas lähettää valintansa tulisi ehdotuksia linkeistä, joista löytää ko. hyödykkeitä. Valitettavasti toimijoita ei saada yhteen järjestelmään riittävine tietoineen, että heidän tarjoamiaan hyödykkeitä voitaisiin verrata ominaisuuksien, hinnan, laadun, arvostelujen, kotimaisuusasteen, toimituspaikkojen jne. mukaan. Ja kuka rakentaisi tällaisen järjestelmän ja millä se rahoitettaisiin. Tulevaisuudessa olisi tällainen toivottavaa, kun aletaan hyödyntämän ”big dataa” suuria tietovarantoja ja vielä tekoälytekniikoiden avulla.
Todellakin internetissä on nyt niin valtavasti tarjontaa eri vaihtoehtoineen, että kaikin puolin optimiratkaisuja on mahdotonta asiakkaiden tehdä. Helpotusta toisi jo nykyisiin sivustoihin se, että tiedot olisivat selkeästi, lyhyesti ja ytimekkäästi esiteltynä. Jotkin sivustot ovat liian täynnä asioita ja mainoksia, toiset sivustot taasen antavat hyvin vähän tietoa hyödykkeistä, joskus ei juuri ollenkaan. Asiakkaat joutuvat ottamaan yhteyttä ja kyselemään ja se vie aikaa. Jos riittävät tiedot hyödykkeen eduista ja myös huonoista puolista eri tilanteissa olisi esitelty, se toisi luottamusta ja voisi jopa lisätä myyntiä.
Eri henkilöt painottavat eri ominaisuuksia, koska arvot ja käyttötapaukset vaihtelevat. Näin ollen, vaikka tarjottavat hyödykkeet ovat rinnatusten samassa keskitetyssä paikassa löydettävissä, se voisi edistää kaikkien mukana olevien toimijoiden myyntiä. Kaikissa hyödykkeissä ovat omat hyvät ja huonot puolensa. Toimijat voisivat tuottaa yhteistä perustietoa tuotteista ja palveluista ja omilla kotisivuillaan täydennystä, mitä on vielä lisättävää ja erilaista perustietoihin verrattuna. Siis yhteistyötä ja verkostoitumista kannattasi olla enemmän ainakin pienten ja keskisuurten toimijoiden kesken.
Hinnasta ja laadusta
Jos pyydettävä hinta on kohtuuttoman korkea, se voi aiheuttaa asiakkaille taloudellisia ongelmia. Jos hinta taasen on liian matala, se voi aiheuttaa toimittajalle ja alkutuottajalle taloudellisia ongelmia ja kehittämiseen entistä paremmiksi ei ole niin paljon varaa. Jos laatu on huono, myös siitä tulee ongelmia. Jos tuote vioittuu nopeasti ja se joudutaan hävittämään, varsinkaan ellei se ole kierrätykseen kelpaava, tulee siitä myös enemmän ympäristöongelmia. Läheltä tuotettu ja hankittu säästää asiakkaalta liikennekuluja ja aikaa sekä kuljetuksen aiheuttama ympäristön rasitus on pienempi. Hyödykkeistä olisi hyvä olla tehty puolueeton elinkaariarviointi terveyden, ympäristön, ylläpidon ja kustannusten suhteen. Laadun tulisi olla mahdollisimman hyvä eri ominaisuuksien suhteen ja sitä tulisi kehittää. Hinta-laatusuhde ratkaisee valinnoissa.
Yhteistä perustietoa hyödykkeistä ja ominaisuuksista
Jos lähden ostamaan esim. älypuhelinta, etsin netistä eri arviointeja sekä kotimaasta että ulkomailta. Katselen ominaisuusluetteloita ja harkitsen, mitkä ominaisuudet ovat minulle tärkeitä ja sitten vertailen hintoja. Sen jälkeen valitsen toimittajien väliltä. Valintaani vaikuttavat hyvin monet tekijät. Lyhytnäköisiä ja hätiköityjä päätöksiä en haluaisi tehdä.
Esim. älypuhelimen ominaisuuksia ja valintaan vaikuttavia tekijöitä: Mihin tulen käyttämään ja kuinka paljon, arvostelut käytettävyydestä, rakenne, laatu, käyttöjärjestelmä, mitat, paino, materiaalit, värit, näytön koko, näytön tarkkuus, kuvan laatu, pikselitiheys (ppi), videokuvan enimmäisnopeus (fps), videokuvan enimmäistiheys, etupintainen tarkkuus, näytön tyyppi, painalluksen tunnistus, HDR-näyttö (High Dynamic Range, kuinka laaja kirkkausalue voidaan esittää niin, että kuvan yksityiskohdat vielä erottuvat), pyöreäkulmainen näyttö, flash-tyyppi (riittävän hyvä kuva valaistuksesta riippumatta), kameran aukon koko (taka), kameran kaksoislinssit, optinen kuvanvakautus, tehostettu automaattitarkennus, akun kapasiteetti, irrotettava akku, akun vertailu – benchmark, pikalataus, langaton lataus, kotipainike, prosessorin nopeus (GHz), prosessori, RAM (suorasaantimuisti), sisäänrakennettu muisti (GB), suurin muistin laajennusmahdollisuus (GB), MicroSD muistikortti, Hi-Fi-audio, kuulokeliitäntä, mukana kuulokkeet, pöytätietokoneen telakka, bluetooth (langaton tiedonsiirto), VR-kuulokkeet (VR=virtual reality, keinotodellisuus), ääniohjaaja, sormenjälkitunnistin, iris-skannaus (Iris-tunnistus: Biometriset järjestelmät soveltavat matemaattisia kuvamerkintätekniikoita yksilön silmien värikalvoihin), kasvojen tunnistus, mobiilimaksut, mukana tuleva ohjelmisto, markkinoille tulo/julkaisuaika, lähtöhinta (vähittäismyynti), merkki ja malli, web-selaustesti, käyttövarmuus, kokemukset tuttavilta ja yleisöltä, kokonaisarvosana ja vertailutulokset eri kohteista, toimittajat jne. Tietokoneen valinnassa on samoja asioita täydennettynä kuin älypuhelimen valinnassa. Monien teknisten laitteiden valinnassa on samantapaisia ongelmia. Osa ominaisuuksista ovat tärkeämpiä, osa vähemmän tärkeitä ja ne vaihtelevat eri asiakkailla ja käyttötarpeiden mukaan. Ja asiakkaiden pitää ymmärtää, mitä ominaisuudet merkitsevät käytännössä.
Jos ajatellaan vaikka kenkien ja vaatteiden valintaa, pitäisi tietää myös niiden kestävyydestä eri käyttöolosuhteissa yms. Ruoista, lisäravinteista, lääkkeistä pitäisi olla luotettavaa tietoa niiden terveellisyydestä, haitoista, puhtaudesta jne. useiden toistettujen pätevien tutkimusten ja kokemusten perusteella. Niistä tulisi olla tietoa, kun niitä käytetään yhdessä muiden lääkkeiden, ruokien kanssa. Olisi hyvä olla esim. lisäravinteista lajitelmia, joissa on huomioitu niiden käyttö yhdessä, ettei saisi liikaa tai liian vähän jotakin kemikaalia, ravinnetta.
Palvelujen valinnassa on omat kriteerinsä, mitä ihmiset painottavat, kuinka helposti ja läheltä ne ovat saatavilla. Asiantuntevuus, osaavuus, saatavuus, laatu ja hinta vaikuttavat palvelujen valinnoissa. Myös tuotteita ostetaan mielellään em. perustein ja mahdollisimman läheltä.
Kuluttajien, tuottajien, toimittajien pitäisi koota tietoa ja laittaa internetiin kaikkien saataville keskitettyihin paikkoihin, koska selaaminen ja hakeminen sieltä täältä vievät aikaa. Hyödykkeiden älykkäiden valintajärjestelmien tekemisessä kattavimmiksi, käyttäjäystävällisemmiksi ja puolueettomiksi on valtavasti kehitettävää ja voitaisiin hyödyntää informaatiotekniikkaa vielä enemmän ja se vaatii rahoitusta, osaamista eri tahojen yhteistyötä ja halukkuutta lähteä mukaan. Mitä jo nykyisellään voidaan tehdä? Kehitetään parempia kotisivuja, jotka helpottaisivat hyödykkeiden valintaongelmien ratkaisuja ja vielä eri näkökulmilta katsottuna. Sopivasti selkeää, ymmärrettävää, luotettavaa tietoa, tiiviinä ja nopeasti haettavana myös älypuhelimilla. Eri toimialoilla on jo hyviä valintasivuja esim. asunnoille, autoille jne. , mutta toimijoita on valtavasti. Kaikki samankaltaiset toimijat pitäisi saada samaan hakujärjestelmään tai vähintään heidän sivustoilleen pitäisi tehdä tiivis linkkihakemisto yhteen paikkaan. Mutta tämä ei vielä paljoa auta ilman älykästä kaikki toimijat mukana olevaa massiivista tekoälyjärjestelmää.
Mitä ongelmienratkaisu-sivusto voi tarjota? Voidaan koota yhteen erialaisia toimijoita ongelmien ja kehityskohteiden näkökulmasta. Ja olisi toivottavaa, että nämä toimijat saataisiin yhteistyöhön kaikille samojen perusasioiden ratkaisemiseksi. Ja tarjotaan näin asiakkaille keskitetty paikka tietojen ja hyödykkeiden löytämiseksi. Yhteistä perustietoutta pitäisi alkaa kerätä ja julkaista sekä tuottajien että kuluttajien hyväksi. Perutietouskin voisi olla linkkien takana yhteisissä tietovarannoissa haettavissa ja tarkasteltavissa.
Veikko J. Pyhtilä, 9.10.2017